loading...

مجله خبری مساجد

بازدید : 23
پنجشنبه 24 آذر 1401 زمان : 12:40

این آیه عفاف را برای عفیف شناخته شدن زنان مسلمان ودور بودن از آزار و اذیت آن‌ها توسط مردان بیان می کند و در صورتی‌که خطا نکنم، آیه نام برده پوشش را خوب میداند نه واجب. به طور خلاصه آیاتی که دستور به اجرا کاری نکرده یا از کاری نهی نکرده اند وفقط جاری ساختن دادن آن ویا رخنه‌ آن را خوب میدانند را می توان به حرام بودن آن شغل نسبت بخشید». (علامه طباطبایی، 1374:تفسیر آیه 59 سوره احزاب) در اینکه منظور از «جلباب» چیست مفسران و ارباب لغت یک سری معنى براى آن ذکر کرده اند: 1 - ملحفه (چادر) و پارچه بزرگى مسجد سجاد مشهد که از روسرى بلندتر هست و سر و گردن و سینه ها را مى پوشاند. 2 - مقنعه و خِمار (روسرى ). 3 - بلیز گشاد. گرچه این معانى با هم متفاوتند ولى قدر مشترک همه آن‌ها این است که بدن را به وسیله آن بپوشاند (در ضمن می بایست دقت داشت «جلباب» به کسر و فتح جیم هر دو خواندن مى شود). ولی بیشتر به نظر مى رسد که منظور پوششى هست که از روسرى بزرگتر و از چادر کوچکتر می باشد چنانکه نویسنده «لسان العرب» روى آن تکیه کرده است .و منظور از «یدنین» (نزدیک کنند) این می‌باشد که زنان «جلباب» را به بدن خویش نزدیک سازند تا درست آن‌ها را محفوظ داراست، نه اینکه آن را آزاد بگذارند به طورى که گاه و بیگاه کنار رود و بدن آشکار خواهد شد، و به تعبیر بی آلایش خودمان لباس خود را جمع و جور کنند. (مکارم شیرازی، 1380:تعبیر آیه 59 سوره احزاب) اخطار شدید به مزاحمان و شایعه پراکنان! در ادامه نهى از ایذای رسول پروردگار صلّى اللّه علیه و آله و مؤمنان در آیات گذشته، در اینجا روى یکى از موارد ایذا تکیه کرده و براى پیشگیرى از آن از دو نحوه اقدام مى‏کند. در بخش اول مى‏گوید: «اى نبی! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنین (مکارم شیرازی، 1380:ج‏3، ص: 631 ) بگو: جلباب ها (روسرى ‏هاى بلند) خود را بر خویش فرو افکنند این عمل براى این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است» و چنانچه تاکنون خطا و کوتاهى از آنان راز زده توبه کنند "یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ"(احزاب/59 ) هدف این می باشد که زنان مسلمان در پوشیدن عفاف آسان ‏انگار آدرس مسجد سجاد مشهد و بى‏دقت نباشند مثل بعضى از زنان بى‏بندوبار که در عین داشتن عفاف آن چنان بى‏پروا و لااُبالى هستند که غالبا بخش هایى از بدن هاى آن ها نمایان می‌باشد و همین معنى دقت افراد هرزه را به آنان جلب مى‏کند.و ازآنجاکه نزول این حکم، جمعى از زنان با ایمان را نسبت به اجرا گذشته­شان پریشان مى‏ایجاد کرد، در پایان آیه مى‏افزاید: «پروردگار همواره آمرزنده و کریم و مهربان می‌باشد»"وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً" (هر گاه از شما تاکنون درین امر کوتاهى شده چون بر اثر جهل و نادانى بوده است آفریدگار شما‌را خواهد بخشید، توبه فرمایید وبه سوى اوبازگردید،ووظیفه عفت وپوشش رابه خوبى انجام دهید.(طبرسی،1380:تفسیرآیه 59 سوره احزاب) و در روایات نیز به تاثیر کم عقل عفاف و حجاب بر زن اشاره گردیده‌است؛ امام علی (علیه السلام) در وصیت خود به امام حسن (علیه السلام) می فرمایند: "اُکْفُفْ عَلَیْهِنَّ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ بِحِجَابِکَ إِیَّاهُنَّ فَإِنَّ شِدَّةَ اَلْحِجَابِ أَبْقَى عَلَیْهِنَّ " (نهج البلاغه،1386 / نامه 31) زنان را در پرده حجاب نگاهشان دار تا نامحرمان را ننگرند، زیرا که سخت گیری در پوشش، دلیل سلامت و استواری آنها می باشد. پوشش زن در ادیان گران قدر الهی: نگرشی به دیگر ادیان الهی بشر را بدین مهم متوجه می کند که «عفاف و حجاب» و نگهداری آن همواره گزینه تأکید آفریدگار متعال کلاً ادوار و در طی همه پیامبران الهی بوده می باشد. در دین رزرو مسجد سجاد مشهد زرتشت، یهود، مسیحیت و اسلام ، حجاب بر زنان امری مایحتاج بوده هست. کتاب ‏های مقدس مذهبی، اوامر و احکام دینی، آداب و مراسم و سیره عملی پیروان این ادیان چهارگانه، در ادیان الهی به خصوص زرتشت، یهود و مسیحیت مسأله حجاب و رعایت آن مطرح بوده می‌باشد. (قرائتی، گروه فیش های تبلیغی 3، ص4) عفاف، درآیین مقدس حضرت ابراهیم و حضرت نوح ( علیه السلام) حائز اهمیّت بوده می باشد. درکتاب تورات چنین می خوانیم: «رفقه چشمان خود شماره تلفن مسجد سجاد مشهد را بلند کرده واسحاق را روئت کرد و از شتر خود فرود آمد، زیرا از خادم پرسید : این مرد که می باشد که درصحرا به استقبال ما می‌آید؟

این آیه عفاف را برای عفیف شناخته شدن زنان مسلمان ودور بودن از آزار و اذیت آن‌ها توسط مردان بیان می کند و در صورتی‌که خطا نکنم، آیه نام برده پوشش را خوب میداند نه واجب. به طور خلاصه آیاتی که دستور به اجرا کاری نکرده یا از کاری نهی نکرده اند وفقط جاری ساختن دادن آن ویا رخنه‌ آن را خوب میدانند را می توان به حرام بودن آن شغل نسبت بخشید». (علامه طباطبایی، 1374:تفسیر آیه 59 سوره احزاب) در اینکه منظور از «جلباب» چیست مفسران و ارباب لغت یک سری معنى براى آن ذکر کرده اند: 1 - ملحفه (چادر) و پارچه بزرگى مسجد سجاد مشهد که از روسرى بلندتر هست و سر و گردن و سینه ها را مى پوشاند. 2 - مقنعه و خِمار (روسرى ). 3 - بلیز گشاد. گرچه این معانى با هم متفاوتند ولى قدر مشترک همه آن‌ها این است که بدن را به وسیله آن بپوشاند (در ضمن می بایست دقت داشت «جلباب» به کسر و فتح جیم هر دو خواندن مى شود). ولی بیشتر به نظر مى رسد که منظور پوششى هست که از روسرى بزرگتر و از چادر کوچکتر می باشد چنانکه نویسنده «لسان العرب» روى آن تکیه کرده است .و منظور از «یدنین» (نزدیک کنند) این می‌باشد که زنان «جلباب» را به بدن خویش نزدیک سازند تا درست آن‌ها را محفوظ داراست، نه اینکه آن را آزاد بگذارند به طورى که گاه و بیگاه کنار رود و بدن آشکار خواهد شد، و به تعبیر بی آلایش خودمان لباس خود را جمع و جور کنند. (مکارم شیرازی، 1380:تعبیر آیه 59 سوره احزاب) اخطار شدید به مزاحمان و شایعه پراکنان! در ادامه نهى از ایذای رسول پروردگار صلّى اللّه علیه و آله و مؤمنان در آیات گذشته، در اینجا روى یکى از موارد ایذا تکیه کرده و براى پیشگیرى از آن از دو نحوه اقدام مى‏کند. در بخش اول مى‏گوید: «اى نبی! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنین (مکارم شیرازی، 1380:ج‏3، ص: 631 ) بگو: جلباب ها (روسرى ‏هاى بلند) خود را بر خویش فرو افکنند این عمل براى این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است» و چنانچه تاکنون خطا و کوتاهى از آنان راز زده توبه کنند "یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ"(احزاب/59 ) هدف این می باشد که زنان مسلمان در پوشیدن عفاف آسان ‏انگار آدرس مسجد سجاد مشهد و بى‏دقت نباشند مثل بعضى از زنان بى‏بندوبار که در عین داشتن عفاف آن چنان بى‏پروا و لااُبالى هستند که غالبا بخش هایى از بدن هاى آن ها نمایان می‌باشد و همین معنى دقت افراد هرزه را به آنان جلب مى‏کند.و ازآنجاکه نزول این حکم، جمعى از زنان با ایمان را نسبت به اجرا گذشته­شان پریشان مى‏ایجاد کرد، در پایان آیه مى‏افزاید: «پروردگار همواره آمرزنده و کریم و مهربان می‌باشد»"وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً" (هر گاه از شما تاکنون درین امر کوتاهى شده چون بر اثر جهل و نادانى بوده است آفریدگار شما‌را خواهد بخشید، توبه فرمایید وبه سوى اوبازگردید،ووظیفه عفت وپوشش رابه خوبى انجام دهید.(طبرسی،1380:تفسیرآیه 59 سوره احزاب) و در روایات نیز به تاثیر کم عقل عفاف و حجاب بر زن اشاره گردیده‌است؛ امام علی (علیه السلام) در وصیت خود به امام حسن (علیه السلام) می فرمایند: "اُکْفُفْ عَلَیْهِنَّ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ بِحِجَابِکَ إِیَّاهُنَّ فَإِنَّ شِدَّةَ اَلْحِجَابِ أَبْقَى عَلَیْهِنَّ " (نهج البلاغه،1386 / نامه 31) زنان را در پرده حجاب نگاهشان دار تا نامحرمان را ننگرند، زیرا که سخت گیری در پوشش، دلیل سلامت و استواری آنها می باشد. پوشش زن در ادیان گران قدر الهی: نگرشی به دیگر ادیان الهی بشر را بدین مهم متوجه می کند که «عفاف و حجاب» و نگهداری آن همواره گزینه تأکید آفریدگار متعال کلاً ادوار و در طی همه پیامبران الهی بوده می باشد. در دین رزرو مسجد سجاد مشهد زرتشت، یهود، مسیحیت و اسلام ، حجاب بر زنان امری مایحتاج بوده هست. کتاب ‏های مقدس مذهبی، اوامر و احکام دینی، آداب و مراسم و سیره عملی پیروان این ادیان چهارگانه، در ادیان الهی به خصوص زرتشت، یهود و مسیحیت مسأله حجاب و رعایت آن مطرح بوده می‌باشد. (قرائتی، گروه فیش های تبلیغی 3، ص4) عفاف، درآیین مقدس حضرت ابراهیم و حضرت نوح ( علیه السلام) حائز اهمیّت بوده می باشد. درکتاب تورات چنین می خوانیم: «رفقه چشمان خود شماره تلفن مسجد سجاد مشهد را بلند کرده واسحاق را روئت کرد و از شتر خود فرود آمد، زیرا از خادم پرسید : این مرد که می باشد که درصحرا به استقبال ما می‌آید؟

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 143
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 9
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 4
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 133
  • بازدید سال : 857
  • بازدید کلی : 1760
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه